Förlossningsberättelse

publicerat i Livet;
Nu var det ett bra tag sedan jag bloggade igen. Jag är uppenbarligen ingen aktiv bloggare men nu tänkte jag ge det ett försök ;) Jag är väl helt enkelt en periodare...
Sedan jag bloggade sist har det ju hänt väldigt mycket i mitt liv. Jag har bland annat fått den stora äran att bli mamma till världens mest underbara Noah <3 Han är inte mer än 8 veckor gammal men redan har vi fått uppleva väldigt mycket tillsammans och det ska bli skönt att få skriva av sig lite om vad som händer. Till att börja med ska jag berätta om när han valde att komma till oss, vår förlossningsberättelse.
Min förlossning var precis som alla andras, helt unik <3
På lördagskvällen var vi ute och åt med familjen, jag hade inga som helst känningar så Fredrik drack alkohol till maten. Detta var även 5 dagar innan han var beräknad och jag var så övertygad om att jag skulle gå över tiden. Vi kom hem ganska sent på kvällen och gick och la oss precis som vanligt. Jag började känna lite molande värk i magen och Fredrik snarkade som en gris bredvid mig. Plötsligt kändes det som ett "lock" som sprack och jag kände med handen mellan benen, shit, det var alldeles blött!! Jag väckte Fredrik och sa att jag trodde vattnet hade gått. Till svar får jag - Du skojar? Hahah nej, jag tror jag måste springa på toaletten. Man har hört att det kan "sippra" ut lite vatten men detta var bokstavligt talat en hel jävla flod som bara forsade ut! Jag började skaka helt okontrollerat och nu i efterhand förstår jag att det var som jag var chockad. - Nu händer det verkligen!!
Jag ringde in till förlossningen och fick höra precis det jag inte ville höra ; Gå du och lägg dig igen och få en natts sömn och ring in imorgon bitti. Jaha? Tro jag kommer somna nu?
Med tanke på Fredriks alkoholintag på kvällen blev han iaf oerhört lättad och somnade igen som en stock. Jag tog fram appen på telefonen som klockar värkarna och efter ca 2h var där inte mer än 3-4 minuter i mellan! Jag ringde in igen och vi var självklart välkomna. Fredrik kunde ju inte köra så jag fick ringa till mamma som körde oss in i illfart. Väl inne på förlossningen var jag inte öppen mer än 2cm men jag hade högt blodtryck så vi fick stanna. Jag la mig i ett bad som skulle ge lite smärtlindring men jag var så stor så magen låg över vattenytan! När sköterskan kom in sa hon att jag låg fel, magen ska vara under vattnet. Ja gräv du ett hål under mig så ska vi nog lösa det! ;) haha! Lustgasen älskade jag och det tog mig 10h att öppna mig till 4 cm så då var det äntligen dags för epidural. När läkaren kom sa han; Du har ju skolios jag vet inte om detta kommer gå. WTF?! Och mycket riktigt, den tog inte. Han kom upp igen efter ca 1h och sa att han skulle ge det ett försök till men att jag fick klara mig utan om det inte lyckades denna gången. Den tog inte helt som den skulle men hjälpte lite för stunden. Öppningsskedet tog sån tid så jag fick dropp som gjorde värkarna så oerhört intensiva och efter 18h var jag fortfarande bara öppen 4cm. Läkaren kom in och pratade med mig och berättade att vi var tvungna att överväga ett akut kejsarsnitt. Jag blev helt förtvivlad över tanken, jag ville verkligen föda naturlig väg. Dem gav det en chans till med dropp men efter 20h hade det fortfarande inte hänt något och vid den tiden hade jag över 39graders feber och var helt färdig så jag ville bara att han skulle komma. Dem kom in med gröna operationskläder till Fredrik och körde in mig i hissen. Just då kändes det typ som att man var med i en film och pulsen ökade. Jag blev helt chockerad över hur många dem var i operationssalen, allt kändes så overkligt! Fredrik satt helt lugn och sansad bredvid mig hela tiden <3 När dem började skära skrek jag rakt ut: Jag känner det!! Dem frågade om det gjorde ont? Nej det gjorde det ju inte men jag var inte beredd på att man skulle känna någonting, det var obehagligt! Efter bara några minuter bad dem Fredrik ställa sig upp och där kom det, det efterlängtade skriket! Vår prins var här!!!! Fredrik fick följa med och klippa navelsträngen och sen la dem honom hos mig. Den känslan <3 Han var den mest perfekta skapelse vi någonsin skådat och lyckan var total!! 21.47 kom han till världen och var en riktig bjässe på 4448gram och 54cm lång. Han var helt perfekt <3
 
 

Kommentera inlägget här :